2018. május 28. – június 01.
TÉMAHÉT FELELŐSÖK:
FÉNYES BATA ANNA, KOSTECKI ZSUZSANNA, KOVÁCS EMÍLIA KATALIN
Témaválasztás indoklása:
A projektet a tavaszi napsütés indította, ami felébresztette és előcsalta az apró bogarakat és rovarokat, akik benépesítették az iskola udvarát, szaladgáltak a kertben, a fűben, a fa törzsén. Az élővilág ébredése a diákok kíváncsiságát is felébresztette, figyelmüket magára vonta. A gyerekek nagyítóval a kezükben kutattak tücskök, katicabogarak, hangyák után a falu határában, s hosszan tanulmányozták, figyelték mozgásukat, útvonalaikat, tevékenységüket. Rácsodálkozhattak a bogarak szépségére, különbözőségére.
Összehasonlítottuk őket, s megállapítottuk, hogy a testfelépítésük miben különbözik egymástól, melyiknek van szárnya és melyik futóbogár. Halmazokat képeztünk, hiszen számtalan módon tudtuk ezeket az apró és színes élőlényeket csoportosítani. Elővettük a bogár határozónkat, megkerestük benne a kertünkben élő rovarokat. Itt megnézhettük, hogy fejlődnek a lárvából egészen teljes életnagyságukig. A gyűjtőmunka során a könyvekben, képeken sok olyan bogárral is megismerkedtünk, akik nem élnek a házak udvarán pl.: a szarvasbogár, a krumplibogár, a 22 pettyes katica, vagy a csótány. Megállapítottuk, hogy vannak kártékony bogarak. Vannak olyanok is, akik veszélyesek is az emberek számára, mert megrágják a növények leveleit, és ezzel kárt okoznak. Vannak olyanok is, akik csípésükkel megmérgezik társaikat, és az embert is. Így került a figyelem középpontjába a pók. A kedves katicabogár, a tücsök és hangya után a félelmetes pókok után kutakodtunk. A diákok izgatott suttogások között figyelték a talált pók hogyan védelmezi a tojásait, majd pár nap után a kispókok nevelését anyjuk által készített pókhálóban.
Megfigyeléseink során megállapíthattuk, hogy a rovaroknak hat lába van, míg a pókoknak: nyolc. A mikroszkóp alatt megjelenő bogarak magukon viselték minden jellegzetességüket. A lábaik megfigyelése, és pontos elhelyezése többszöri nekirugaszkodást is megkövetelt a tanulóktól.
Számos bogarat megismertek, nevüket megjegyezték, bővült szókincsük, kifejezőképességük a bogarak életének, fejlődésének tanulmányozása során. Különösen izgalmas előadás keretében a méhek életébe, és a méhészek munkájában nyertünk bepillantást.
Filmvetítésen távoli országokban élő rovarokkal találkozhattunk.
A gyerekek nagyon élvezték a bogár-projektet. Egy általuk értékelt téma volt, mely a „kertben hevert”. Érdeklődésük, lelkesedésük a tevékenységek és az egyéni fejlesztés, fejlődés megannyi lehetőségét hordozta és biztosította számukra.
A projekt kiemelt tartalmi ismérvei:
A projekt jellemzői:
Mit tettünk a sikeres megvalósításért?
Tevékenységek célja a projektben:
Gyakorlati teendőink a célok megvalósításában:
Projektünk során alkalmazott módszerek, eljárások, technikák:
Kovács Emília projektfelelős tanárnő
1. Előkészítés | |||
Feladat, tevékenység | Határidő | Felelősök | Segítők |
Ötletbörze készítése | 2018.05.22 | Fényes Bata Anna, Kostecki Zsuzsanna, Kovács Emília. Rosta Lászlóné, Nagy Zoltánné | |
Intézkedési terv készítése | 2018.05.22 | Kovács Emília, | |
Plakát készítés | 2018.05.24 | Rendszergazda | |
Projekt eszközök beszerzése | 2018.05.22-25 | Matz Róbert, Fényes Bata Anna, Kostecki Zsuzsanna, Kovács Emília | |
Témahét faliújság | 2018.05.24 | Kostecki Zsuzsanna | |
2. Megvalósítás | |||
Feladat, tevékenység | Határidő | Felelősök | Segítők |
Jelentkezés a du-i versenyekre | 2018.05.25 | osztályfőnökök | |
Fotózás | 2018.05.28-06.01 | Rendszergazda | Pedasszisztens |
Projektindítás | 2018.05.28 08:00 | Kostecki Zsuzsanna, Rosta Lászlóné, Nagy Zoltánné, Lénárt Gábor, Kovács Emília | 5. b; 1.a; 2.a osztályok |
Filmvetítés – Csodálatos állatvilág: A rovarok | 2018.05.28 14:30 | Fényes Bata Anna | Magdó Levente |
Bogárkereső (séta) | 2018.05.29 15:00 | Fényes Bata Anna | Kézér Dávid |
Mikroszkopizálás | 2018.05.31 14:30 | Kovács Emília | |
Méhész előadás – Timkó József | 2018.05.31 15:00 | Fényes Bata Anna | Kovács Emília |
3. Értékelés | |||
Feladat, tevékenység | Határidő | Felelősök | Segítők |
A tapasztalatok összegyűjtése | 2018.06.04 | témahét felelősök | |
Projekt dokumentumok elkészítése, archiválása | 2018.06.11 | témahét felelősök |